Naix el grup “València, Capital Verda a Debat” per a defensar els nostres drets ecosocials

El manifest oficial es presentarà aquest dijous 20 de juny, a les 19 hores, a Ca Revolta (C/ Santa Teresa, 10, València)

València, Capital Verda a Debat és un grup que treballa per a elaborar una proposta alternativa i diferent que ens permeta assolir una ciutat verda real, adaptada a la crisi climàtica que amenaça el nostre planeta. A més a més, vol obrir el debat a tota la ciutadania, de manera que els barris, les treballadores i els treballadors en els seus llocs de treball i la societat civil puga realitzar suggeriments i construir aquest model de ciutat que ha de ser de totes totes ecosocial.

Donat el context actual imposat per un govern obertament negacionista del canvi climàtic, des de CNT València hem considerat adient adherir-nos a aquesta iniciativa que materialitza un moviment social creixent al País Valencià del qual sempre ens hem sentit part, ja que està conformat per totes les persones que volem ciutats sostenibles i respectuoses, en les quals nosaltres i els recursos naturals estiguem en el centre del desenvolupament, evitant que el creixement econòmic siga a costa del nostre benestar i els nostres drets ecosocials.

A continuació vos facilitem el comunicat oficial que hem redactat les entitats que promovem el grup València, Capital Verda a Debat i, també, l’enllaç per a sumar-vos al nostre manifest en qualitat d’organització o a títol individual. Aquest document, que ja compta amb 200 signatures de col·lectius, associacions i sindicats, serà presentat oficialment el dijous 20 de juny, a les 19 hores, a Ca Revolta (C/ Santa Teresa, 10, València). Vos animem a unir-vos perquè tan sols nosaltres podem fer la ciutat realment verda que mereixem!

Enguany, la ciutat de València ostenta el premi a la Capitalitat Verda, un guardó concedit per la Comissió Europea en 2022 pels suposats avanços en “turisme sostenible” o “neutralitat climàtica” sota l’anterior govern. Aquest premi, a més d’incloure una dotació econòmica de 600.000 euros, pretén “cridar l’atenció a escala europea o internacional i atraure inversions i turisme”, un objectiu clarament contradictori.

Amb la finalitat de crear un relat alternatiu a l’oficial, des de les bases, el teixit associatiu de la ciutat (Ecologistes en Acció València, Amigues de la Terra València, Comissió Ciutat-Port, CNT València, Intersindical Valenciana, Ca Revolta, Plataforma del País Valencià per un Tren Públic, Social i Sostenible; ATTAC-PV) i la gent que no pertany a cap col·lectiu, naix el grup València, Capital Verda a Debat. Després de quasi un any de govern de la dreta i extrema dreta estem assistint a grans retrocessos en matèria ecosocial que aquest premi està ajudant a blanquejar.

Davant la greu situació, els contextos d’emergència climàtica i els escenaris límit que travessem creiem que les ciutats han de virar en els seus models cap a espais on puguem viure. Volem una ciutat verda, d’espais naturalitzats i jardins complexos, sostenibles, que es contraposen a l’actual, plena d’asfalt, gespa i maó.

Necessitem una ciutat justa, que permeta l’accés a l’habitatge de totes, que no encarisca la vida, que promocione l’ús de la bici i el transport públic gratuït i de qualitat. Desitgem una ciutat saludable, que defenga els territoris que l’envolten, els seus béns comuns, la seua biodiversitat i no perpetue models d’extractivisme energètic en les zones rurals. Mentrestant, ens ofereixen una ciutat que té la intenció d’ampliar el port de València i ser el centre logístic líder de contenidors del Mediterrani, la qual cosa no pot considerar-se una ciutat climàticament neutra ni saludable.

Des del grup s’ha redactat un manifest amb la finalitat de fer pressió i demostrar que existeixen veus que clamen per ciutats on totes puguem viure dignament.

Davant el calendari buit de contingut i propagandístic d’aquest govern local negacionista el grup ha proposat una sèrie d’activitats durant el mes de juny que es poden consultar en l’Instagram @vlcverda.debat i apareixen al final del manifest.

Per una ciutat feta per totes i per a totes.