[Crònica] Acte d’homenatge a les víctimes del franquisme a València i Paterna

Centenars de persones assistiren als actes anuals en homenatge a les víctimes del franquisme.

L’acte va començar amb la marxa cívica que s’inicià des de la porta del cementeri fins arribar al monòlit situat en la fossa comuna 7ª dreta – l’única que encara no han aconseguit fer desaparèixer per fer-nos oblidar el genocidi franquista -.

quadre

Quan la marxa encapçalada per la Colla Dolçainera Estrela Roja de Benimaclet y la Colla de Tabal i Dolçaina de la Societat Coral El Micalet va arribar al monòlit, es va realitzar una senzilla presentació seguida de la lectura d’un manifest i de les sentides cançons de Borja Penalba.

tres

Integrants de la Plataforma van explicar els motius pels quals, aquest any es deixava d’ocultar el monòlit donant pas a la lectura de les propostes llançades a l’Ajuntament per col·locar noves plaques recordatòries.

Isabel Esteve va recordar les més de vint-i-sis mil víctimes del franquisme soterrades entre abril del 1939 i desembre del 1945 en cinc fosses comunes al Cementeri de València: unes assassinades per defensar la justícia i la llibertad, i moltes altres que moriren de fam, de fret, de por, a causa de la misèria d’una guerra injusta i d’una una postguerra interminable i cruel.

integrants

Com a cloenda s’alçà el tradicional castell de la Colla Castellera Muixeranga i es va realitzar l’ofrena froral amb centenars de clavells rojos que cobriren el terra de la fossa comuna 7ª amb el nom de les víctimes a les que la Plataforma per la Memòria del País Valencià mai deixarà caure en l’oblit.

foto4

Plataforma per la Memòria del País Valencià

Federación Local de Valencia
Confederación Nacional del Trabajo (CNT)